سفارش تبلیغ
صبا ویژن



به گزارش هفت چشمه، اعضای شورای اسلامی شهر اردل عصر امروز پنج شنبه 18 آبان ماه در حمایت از احداث سدبهشت آباد  بیانیه‌ای صادر کردند متن پیام به شهر زیر می باشد.

شهرستان اردل به علت موقعیت جغرافیایی وتوپوگرافی منطقه همیشه جزء مناطق محروم بوده  و هست .   باتوجه به اینکه تمام زیرساخت ها در بعد از انقلاب به شهرستان داده شده ولی هیچ اقدامی در زمینه  اشتغالزایی که چشم گیر باشددر شهرستان دیده نمیشود .بعد از جنگ که دولت در نقاط مختلف سرمایه گذاری در زمینه های صنعت ، صنایع تبدیلی ،کشاورزی و.... میکرد استان بی نصیب بود وشهرستان اردل بی نصیب ترین، بطوریکه شهرکهای صنعتی هرچند کوچک در همه شهرستانها شروع به فعالیت نموده اندولی بازشهرستان اردل بی نصیب ماند و دولتها یکی پس از دیگری می آمد ونگاه توسعه ای به شهرستان نشد تا امروز که تنها شهرستان بدون صنعت درکشوریم .
اردلی  که مهد و پایتخت فرمانداری کل بختیاری با پهنه ای به وسعت فریدن اصفهان تا می داوود خوزستان و از الیگودرز تا بویر احمد را شامل میشد حالا تنهاست . تنهای تنها
در مقطعی با آبرسانی به کانال دشت اردل  که حدود 10 سال زمان برد بارقه ای از امید در دل مردم جای گرفت که با آبیاری زمینهای دیم می توان کشاورزی نوین و اقتصادی پویا داشت. مردم اقدام به کشت گسترده باغات وزراعت آبی کردند که پس از دو سال نه تنها سودی نکردند بعضی از کشاورزان نیز به مرز ورشکستگی رسیدند .وبه فکر افتادیم کشاورز و زارع از فریدن اصفهان بیاوریم وباغدار از سامان اما آنها نیز دوام نیاوردند ونتیجه اینکه به هر دلیلی در بخش کشاورزی  ناامید شدیم . همزمان بعضی از هم شهرستانیهای ما در آبسرده ، عزیزآباد ورستم آباد و......اقدام به احداث مزارع پرورش ماهی کردند که خوب جواب داد وباعث افتخار شدند ولی این مزارع نیز محدود بود ولذا کشاورزان با احداث مزارع پرورش ماهی در کنار رودخانه امید به بهبود وضعیت معیشت خود داشتند و خوشحال بودند اما به یکباره  بهداشت ودامپزشکی و امور آب  اعلام  کردند که این مزارع باید تخریب شوند ودوباره بذر ناامیدی توسط مسئولین درشهرستان کاشته شد .
مطالعات سد بهشت آباد یا طرح انتقال آب به فلات مرکزی در سال 79 شروع گردید ودرآن زمان همشهریان عزیزم 2سال بود که در مزارع شیب دار بهشت آبادبا امید اشتغال و درآمد و فرار از معضل بیکاری اسف بار شهرستان اقدام به کاشت درخت کرده بودند  .لازم بذکر است که گاهی اوقات دوستان موضوعاتی مطرح می کنند که این باغات جزء اراضی منابع طبیعی بوده و باید عنوان کرد هیچ کدام از باغات در زمین منابع ملی نبوده وهمه زمینهایی که به باغ تبدیل شدند جزء مستثنیات مردم بوده وزمینهای آبا واجدادی آنهاست.
در چنین فراز وفرودهایی تمام امیدمان به اجرای طرح بزرگ سد بهشت آباد معطوف شد و پس از موازنه سود و زیان آن از اجرای آن حمایت کردیم با ید بگوییم این طرح هم مانند سایر طرحهای عمرانی سود و زیان دارد ولی برای ما مسجل شد که نسبت سود به زیان آن بیشتر است و لذا از این طرح حمایت میکنیم .
اما چند نمونه کوچک را به عنوان مثال حضورتان اعلام میکنیم تجربه تغییر ایذه از یک شهر کوچک به یک شهر نسبتأ خوب به واسطه سد کارون سه با اقتصاد فعال و پویا .  اشتغال حین ساخت سد که میتواند مشکل اشتغال جوانان شهرستان و استان را مرتفع نماید .توریستی شدن منطقه بعد از احداث با توجه به دریاچه 1میلیارد وهفتصد میلیون مترمکعبی و چشم انداز بسیار زیبای منطقه ، تخصیص آب جهت دشت تشنه اردل و روستاههای مجاور،
تخصیص آب به دشتهای تشنه استان از سرجمع تخصیص آب استان . بر خلاف نظر دوستان که احداث سد را باعث خشکی دشتهای استان میدانند تزریق آب به سفره های زیر زمینی دشتهای اردل – جونقان – کیار غربی – فارسان – دیناران – پشتکوه و ناغان با توجه به موقعیت توپوگرافی و لایه بندی خاک و شیب لایه ها  از مزایای احداث سد می باشد
 به زعم خودمان از فروش باغات وزمینهای داخل دریاچه برایمان سودی معادل سرمایه در گردش کوچک اتفاق می افتاد و دهها سود دیگر که در قبال زیانهای آن چشمگیر و قابل توجه اند.
در همین مواقع بود که شاهد بودیم جاده شهرستان بسته شده وجاده لردگان بروجن افتتاح شد امان از یک صدا در استان که بگوید شهرستان اردلی هم هست وکارخانجات یکی پس از دیگری در شهرستانهای دیگر خصوصا بروجن پایه گذاری شد وما بی نصیب . در همین مواقع ما را به عنوان مزدوران اصفهانیها قلمداد کردند که چرا از طرح دفاع میکنند .به همراه دیگر دوستان به مسولین وقت مراجعه کردیم که این طرح که درآن موقع 8هزار میلیارد اعتبار برآورد شده بود بیایید و یک طرح 100میلیاردی در شهرستان پیش بینی کنید ما اجازه مطالعات رانیز نمیدهیم . برای مثال عنوان کردیم 50میلیارد بودجه برای تکمیل
 
واحداث مزارع پرورش ماهی در بهشت آباد هزینه کنید تا اشتغال پایداری در شهرستان داشته باشیم  ولی همان موقع سیمان وفولادو.... .در قسمتهای دیگر استان در حال انجام بود
وهیچ کس داد بی عدالتی سر نمیداد گروه صیانت از آب چون منافع شهرستانهایشان بود فریاد وا اسفا سر ندادند وهمین دوستان مقدمات طرح سبزکوه را آماده کردند ولی گفتند طرح بهشت آباد حرام است وبا فضا سازیهایشان ما متهم شدیم به منفعت طلبی ومزدوری وآقایان فقط،برای رضای خدا کار کردند ..
در همین اثنا همه فریاد زدند که احداث تونل بهشت آباد تمام استان را نابود میکند ودلایل متفاوتی برای این کار می آوردند ما هم همراه شدیم وگفتیم که تونل زده نشود چون حق هم استانیهایمان مانند کیار وفرخشهر نباید ضایع شود وهمراه شدیم کمی که پیش رفتیم دیدیم میگویند این حوزه این قدر آب ندارد وبعد از مدتی گفتند خوزستان نابود میشود و بعد متوجه شدیم هرروز دلیلهایی می آورند که کل طرح را هوا کنند ما نیز از این تاریخ دیدیم هیچ کدام از دوستان مخالفت علمی ندارند چون حرفهایشان در کمیته های فنی پذیرفته نمی شد بعضی از آنها دوست داشتند دراین فضا سازیها یا اقبال عمومی پیدا کنند یا پستی بگیرندکه گرفتند.
الان میبینیم دوستان با اصل سد نیز مخالف شدند و احداث در پایین ترین نقطه حوزه چه ضرری برای استان دارد هنوز برایمان روشن نشد وخیلی دوستانمان که احساسات پاکشان ستودنی است وشهادت میدهم دنبال هیچ منافعی نیستند در این بازی قرار گرفتند وطرفداران احداث سد را کاملا سیاه میبینند ومخالفین سد را سفید.
اگرچه ما در شهرستان نیز اختلاف عقیده در میزان سود وضرر سد داریم  وبعضی ها سود طرح را بیشتر از ضررش می بینند وبعضی ضرر طرح را از سودش بیشتر ولی مجادله نمیکنیم ودر یک فضای منطقی پیش میرویم.
ولی اینقدر فضای استان را بر علیه سد آماده کردند که انگار ما طرفداران لشکر یزیدیم وبقیه فقط به خاطر خدا اظهار نظر میکنند وباغوغا سالاری باید هر کس از طرح دفاع میکند را مخالف منافع استان جلوه داد انگار منافع شهرستان ما جزیی از استان نیست
درفضایی که آلوده شده  می بینیم نمایندگان مجلسمان مانند آقای نوریان درجلسات شورای اداری با اصل سدبهشت آبادمخالفت می کند که این سدخارج ازحوزه انتخابیه ایشان می باشد و جناب آقای خالدی نیزهمراه نمایندگان خوزستان نامه ای علیه سد بهشت آباد امضا می کند .جناب آقای نوریان اگرجنابعالی خیلی مدافع استان هستی تمرکز برتونل گلاب بکن و جناب آقای خالدی اگرجنابعالی خواهان خوشحالی مردم خوزستانی باطرح ونک مخالفت کن که جزیی از سرچشمه های  اصلی کارون است  .واما حرفی به نماینده خودمان ، جناب آقای کاظمی از جنابعالی انتظاریاری داشتیم وبرطبق منطق خودبااینکه طرفدارسدبوده ایم هیچگاه به جنابعالی فشارنیاورده ایم تا غوغاسالاران استان ازاین فضاعلیه شمااستفاده نکنندولی می بینیم جنابعالی نیزباخوزستانی ها همراه شده اید وانتقال آب بهشت آباد مخالفت کرده اید و بالاترازنمایندگان خوزستان نیزامضای شما دیده می شود گویا فراموش کرده اید که ما مردم پشتوانه شمامی باشیم واگربناست شمانیز تن به فضای احساسی بدهید ومنافع شهرستان اردل که مرکزحوزه انتخابیه شمامی باشدرافراموش کنیدبخشودنی نیست ،ماحداقل سکوت ازجنابعالی انتظارداشتیم  چون مطلعیم که درقسمتی دیگرازحوزه  انتخابیه بااین طرح مخالفند. گویا فراموش کردید خواسته اصلی همه مردم اردل در تمام جلسات احداث سد بهشت آباد بوده است و خواسته های دیگرمان مانند تخصیص بودجه ملی به فاضلاب ، جاده گورمیزه ، جاده دیناران به سوسن و.....بوده که نشانه ایی از پیگیریهای جنابعالی نمی بینیم .حداقل انتظارمان این است که اصلاح طلب ترین نماینده استان همسووهماهنگ با مسئولین استانی درجهت احقاق حقوق مردممان گام بردارید ولی گویاجنابعالی به جای پیگیری مسائل اصلی حاشیه ها رو شروع کرده اید بنابراین ما به این نتیجه رسیده ایم که صدای خودرابی واسطه به گوش مسئولین برسانیم. ومانند گذشته اردل تنها امیدش به خداوند یکتاست .


   مدیر وبلاگ
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :18
کل بازدید : 42276
کل یاداشته ها : 79


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ